Chcesz Się Wyspać? Blokuj Niebieskie Światło6 min read

niebieskie światło

Czy kiedykolwiek słyszałeś, jak ludzie mówili, żeby nie używać telefonów i laptopów w nocy? Na pewno, w którymś momencie swojego życia musiałeś to usłyszeć. Jednak prawdopodobnie nigdy nie skupiałeś się, dlaczego niebieskie światło jest szkodliwe. Na pewno chciałbyś poznać sposób, jak używać urządzenia elektroniczne wieczorem i ograniczać ich negatywne działanie.

W tym artykule dowiesz się, dlaczego ekrany telefonów i laptopów są Twoimi największymi wrogami zwłaszcza w porze nocnej. Pokażę Ci również, że nie musisz od razu rezygnować z urządzeń elektronicznych wieczorem. Dowiesz się jak uchronić swój organizm przed negatywnymi efektami niebieskiego światła, bez rezygnacji z urządzeń elektronicznych. Już dziś powinieneś zadbać o jakość swojego snu, ponieważ wpływa praktycznie na wszystkie aspekty życia.

Czym Jest Niebieskie Światło?

Nie wszystkie kolory światła dają taki sam efekt. Im krótsza jest długość fali światła, tym jest silniejsze. Poniższy obrazek przedstawia kolory światła. Od lewej strony przedstawione są te silniejsze (krótsze długości fal), a z prawej te lżejsze (dłuższe długości fal).

Kolory światła widzialnego
Kolory światła widzialnego

Niebieskie długości fal są korzystne w ciągu dnia, ponieważ zwiększają uwagę, czas reakcji i pobudzają do działania. Jest naturalnym składnikiem światła słonecznego. Jednakże używanie ekranów urządzeń elektronicznych, a także energooszczędnego oświetlenia (LED) zwiększa naszą ekspozycję na niebieskie światło również po zachodzie słońca.

Światło niebieskie jest pomocniczo wykorzystywane w urządzeniach do leczenia depresji.Niebieskie żarówki zmniejszają zmęczenie, a także poprawiają nastrój.

W Jaki Sposób Niebieskie Światło Negatywnie Wpływa na Twój Sen?

Twoje ciało posiada wewnętrzny zegar, który reguluje Twój rytm dobowy, który wpływa na wiele funkcji wewnętrznych. Co najważniejsze określa, w którym momencie Twoje ciało jest gotowe do zaśnięcia lub przebudzenia. Do poprawnego działania potrzebuje odpowiednich sygnałów ze środowiska zewnętrznego, przede wszystkim światła dziennego i ciemności.

Niebieskie światło może zakłócać sen
Niebieskie światło może zakłócać sen

Zwykle kilka godzin przed snem szyszynka zaczyna uwalniać melatoninę. Niestety niebieskie światło poprzez swoje silne oddziaływanie na oczy wpływa na obniżenie poziomu melatoniny i może utrudniać zasypianie. Używanie przed snem urządzeń emitujących takie światło może prowadzić do problemów z zasypianiem, a także mniejszej ilości snu REM (faza, w które pojawiają się sny).

Badanie przeprowadzone na zdrowych dorosłych osobach ujawniło, że nadmierna ekspozycja na niebieskie światło w godzinach 21:00-23:00:
– skróciła czas snu;
– znacząco obniżyła produkcję melatoniny;
– zmniejszyła jakość snu, poprzez zwiększenie częstotliwości przebudzeń.

Sposoby Blokowania Niebieskiego Światło

Dieta Bogata w Karotenoidy

Spożywanie produktów bogatych w karotenoidy może pomóc wzmocnić naturalną zdolność oka do blokowania niebieskiego światła. Ludzkie oko ma własny filtr światła niebieskiego, który zawiera karotenoidy, które wchłaniamy z naszej diety. Karotenoidy są skuteczne w absorpcji światła niebieskiego, dzięki czemu mogą chronić Twoje oczy.

Produkty bogate w karotenoidy
Produkty bogate w karotenoidy

Naturalnie występujące karotenoidy to:

  • beta-karoten – marchew, dynia, szpinak,
  • luteina – ciemnozielone warzywa, czerwona papryka, dzika róża,
  • likopen – czerwone owoce, a także pomidory
  • kryptoksantyna – mango, pomarańcze.

Jeżeli masz trudności z dostarczeniem dużych ilości powyższych produktów w diecie, warto rozważyć uzupełnienie braków suplementami diety.

Aplikacje Blokujące Niebieskie Światło

Istnieje wiele aplikacji, które pomagają blokować niebieskie światło w godzinach wieczornych. Zwykle dostosowują kolor i jasność ekranu do aktualnej strefy czasowej. Gdy na zewnątrz jest ciemno, skutecznie blokują niebieskie światło i nadają ekranom delikatny pomarańczowy odcień.

Produkty marki Apple mają wbudowany tryb Night Shift. Jeżeli używasz urządzenia z systemem Android warto zainstalować aplikację Twilight. W przypadku gdy używasz komputera z systemem Windows, masz do wyboru wiele aplikacji. Jednak ja polecam f.lux.

F.lux - program blokujący niebieskie światło
f.lux – aplikacja do blokowania niebieskiego światła

Okulary Blokujące Niebieskie Światło

Kiedy używasz okularów blokujących niebieskie światło, Twój mózg nie dostaje sygnału do bycia aktywnym. Badania udowodniły, że ludzie używający takich okularów, nawet w oświetlonym pokoju lub podczas korzystania z urządzeń elektronicznych, wytwarzają tyle samo melatoniny co w ciemnościach.

Okulary blokujące niebieskie światło Uvex Skyper s1933x
Okulary blokujące niebieskie światło Uvex Skyper s1933x

Okulary blokujące niebieskie światło pobudzają do znacznej poprawy snu i sprawności umysłowej. Nawet w przypadku pracowników zmianowych używanie ich przed snem poprawiało jakość snu.

Mam dla Ciebie dwie opcje okularów godne uwagi:
– opcja budżetowa – Uvex Skyper S1933X
– opcja premium – True Dark

Czerwone Oświetlenie

Nie musisz od razu rezygnować z oświetlenia w sypialni i czytać książki przy świecy, żeby zachować warunki, do których przystosowane jest nasze ciało. W sypialni warto zainstalować dodatkowe oświetlenie z czerwonymi, bądź pomarańczowymi żarówkami. Takie rozwiązanie uchroni oczy przed nadmiernym oświetleniem i pomoże się lepiej wyspać.

Czerwone światło korzystnie wpływa na zasypianie
Czerwone światło korzystnie wpływa na zasypianie

Czerwone światło jest obecnie najczęściej wykorzystywanym światłem w różnego rodzaju terapiach. Oczywiste stało się, że pomaga poprawiać nasz sen, poprzez stymulację produkcji melatoniny. Dodatkowo czerwone światło przyspiesza regenerację mitochondriów, czyli części komórek, w których produkuje się energia. Czerwone światło może pomóc naładować Twoje akumulatory.

Podsumowanie

Jeżeli nie chcesz rezygnować z urządzeń elektronicznych na 2-3 godziny przed snem stosuj poniższe zasady, a niebieskie światło nie będzie Ci szkodziło:

  1. Jedz więcej produktów bogatych w karotenoidy – marchewka, dynia, szpinak, mango, czerwona papryka itp.
  2. Zainstaluj aplikacje filtrujące światło na swoich urządzeniach elektronicznych.
  3. Używaj okularów blokujących niebieskie światło 2-3 godziny przed snem.
  4. Wieczorem używaj jedynie czerwonego bądź pomarańczowego oświetlenia.

Jeżeli chcesz poznać inne sposoby, które pomogą Ci spać lepiej i mieć więcej energii każdego dnia – sprawdź ten dokument.

The following two tabs change content below.

Jakub Wilk

Biohacker. Kumpel. Przyjaciel. Mężczyzna. Uczeń. Planista. Pasjonat. Kibic. Sportowiec. Marzyciel. Organizator. Kucharz. Czytelnik. Magister Inżynier.