Co To Jest Biohacking? Czyli Jak Ulepszyć Swoje Życie w 5 Krokach8 min read

Co to jest biohacking

Pamiętam czas, kiedy wracałem z pracy i nie miałem siły zrobić nic produktywnego. Próbowałem motywować się oglądając inspirujące video na Youtube, ale to nie pomagało. Wtedy uznałem, że czas coś zrobić ze swoim życiem…

W głębokich czeluściach Internetu odkryłem nowy trend – Biohacking. Okazało się, że optymalizację można stosować nie tylko na komputerze, ale także w swoim życiu. Dowiedziałem się, że nie potrzeba spędzać wiele czasu i wydawać mnóstwo pieniędzy, żeby czuć się dobrze każdego dnia.

„Tylko ja mogę zmienić moje życie. Nikt nie zrobi tego za mnie.”

Carol Burnett


Co To Jest Biohacking?

Biohacking jest procesem zmian w naszym stylu życia, który prowadzi do „hakowania” naszych ciał w celu osiągnięcia optimum naszych możliwości. Dzięki Biohackingowi możesz przekształcić swoje ciało, tak aby mieć więcej energii, być bardziej produktywnym, a także czuć się najlepszą wersją siebie.

Nie potrzebujesz przeprowadzać szalonych eksperymentów na swoim ciele ani przyjmować dziwnych substancji. Wystarczy, że przetestujesz na sobie kilka prostych trików i będziesz mógł czerpać garściami z życia.

Prawdopodobnie wiele osób powie Ci, że do wdrożenia biohackingu potrzebne są różne gadżety, a także urządzenia pomiarowe, ale gwarantuję Ci, że wystarczą małe zmiany w życiu do osiągnięcia wielkich efektów. Wystarczy przywołać tutaj Metodę Pareto 80-20. Oznacza to, że wystarczy zmienić 20% rzeczy w swoim stylu życia, aby polepszyć swoje samopoczucie o 80%.


Jak w 5 Krokach Wdrożyć Biohacking Do Swojego Życia

1. Śpij Lepiej

Sen ma wpływ na praktycznie wszystkie aspekty naszego życia. Na pewno chcesz się dowiedzieć jak spać mniej, żeby mieć więcej czasu w ciągu dnia. Odpowiedź jest dość przewrotna – śpij więcej, żeby być bardziej efektywnym w ciągu dnia. Dla dorosłego człowieka sen powinien trwać od 7 do 9 godzin. Dla każdego jest to indywidualna wartość z tego zakresu.

Warto sprawdzić jaka długość snu jest najlepsza dla Ciebie. Polecam to zrobić na urlopie, kiedy mamy mniej stresujących bodźców, a także nie musimy ustawiać budzika.

W Polsce okresowe problemy z zaburzeniami snu ma aż 50,5% osób. Tak naprawdę sen wpływa na wszystkie kwestie zdrowotne. Podczas snu tworzą się wspomnienia i pamięć. Jeżeli nie śpimy odpowiednio, to nasza nauka nie jest efektywna. Problemu z zaburzeniami snu mogą prowadzić do osłabienia koncentracji, obniżenia samopoczucia, a jeżeli są przewlekłe to nawet do poważnych problemów zdrowotnych.

biohacking_sleep
Opaska na oczy do spania dla Biohackera

Warto już dziś zadbać o jakość swojego snu. Po pierwsze powinniśmy postarać się o to, żeby kłaść się spać i budzić codziennie o podobnej porze (nawet w weekendy). Jednak pamiętajmy o tym, żeby nie zasypiać zbyt późno, tzn. nie później niż o północy.

Podstawowe sposoby na zwiększenie jakości snu to usunięcie urządzeń elektronicznych z sypialni. Zadbanie o całkowitą ciemność w miejscu, w którym śpimy. Ponadto powinno się spać w temperaturze od 16 do 20 stopni Celsjusza. Tutaj również idealna temperatura jest sprawą indywidualną, więc warto testować, przy jakiej wstajemy w najlepszym humorze.

Jeżeli chcesz poznać 10 sposobów na lepszy sen to zapraszam Cię do pobrania mojego dokumentu, w którym przedstawiam najważniejsze aspekty, które wpływają na to jak śpimy w nocy.

2. Zmień Godziny Posiłków

Wiedziałeś o tym, że wystarczy zmienić godziny, w których jesz, żeby wpłynąć na swoje ciało? Ostatnio na popularności zyskuje Intermitten Fasting (okresowe głodówki). Post może pomóc osiągnąć optymalną wagę ciała, a także przywrócić do normy gospodarkę insulinową. Na pewno nie chodzi o to, żebyś chodził głodny przez pół dnia, ale odpowiednio dopasował swoje okno żywieniowe do trybu życia. Okno żywieniowe to czas od rozpoczęcia pierwszego posiłku do zakończenia ostatniego.

Jest wiele metod postu, a najpopularniejsze z nich to:
1. Intermitten Fasting – okresowe głodówki w ciągu dnia. Zwykle okno żywieniowe w tej metodzie trwa 6-10 godzin. Oznacza to, że na przykład spożywamy posiłki jedynie między 8:00, a 18:00.
2. Alternate-day Fasting – w przypadku tej metody w wybrane dni spożywamy jedynie 25% kalorii co w zwykłe dni.

3. Wstań z Krzesła

Większość z nas spędza całe dni w pozycji siedzącej. Siedzimy w domu, w drodze do pracy, a także w pracy. Spędzamy większość naszego życia w pozycji siedzącej. Niestety ciągłe siedzenie jest dla nas szkodliwe.

Na szczęście jest na to prosty sposób – wystarczy stać więcej. Nie musisz od razu inwestować w stojące biurko, ale wystarczy, że zaczniesz się ruszać. Zamiast wysyłać kolejnego maila to kolegi z biura, przejdź się do niego i porozmawiaj. Nie dość, że zwykle załatwisz sprawę szybciej, to wpłyniesz korzystnie na swoje zdrowie. Spróbuj czasem skorzystać ze schodów zamiast windy. Rozmowy telefoniczne możesz prowadzić na stojąco. Dodatkowym atutem tego jest, że w pozycji stojącej nasz głos wydaje się pewniejszy siebie.

biurko biohacking
Miejsce pracy Biohackera

4. Zacznij Medytować Codziennie

To, czym karmimy nasz umysł, jest równie ważne jak to, czym karmimy nasze ciała. Medytacja jest głównym trikiem, który jest stosowany w celu poprawy pracy umysłu. W wielu badaniach udowodniono, jak korzystnie medytacja wpływa na ludzki organizm. Główne korzyści to zwiększenie produktywności, poprawa koncentracji, a także zwiększenie jakości snu. Medytacja może również obniżać stany zapalne oraz redukować ból.

Wdrożenie dziennej praktyki medytacji jest jedną z najlepszych rzeczy, jaką możesz zrobić dla swojego umysłu i ciała. Jeśli nie wiesz, jak zacząć to jest wiele aplikacji, które Ci w tym pomogą: Waking Up, Headspace, Calm i wiele innych.

biohacking medytacja
Medytacja pozwala zapanować nad stresującymi sytuacjami w pracy

Najlepiej, jeśli uda Ci się zacząć dzień od medytacji, wystarczy od 5 do 20 minut, żeby po pewnym czasie odczuć pozytywne efekty. Na początku w Twojej głowie prawdopodobnie będzie przewijała się gonitwa myśli, ale nie zrażaj się tym.

5. Wzmocnij Swój Umysł Suplementami

Wiele osób jest zainteresowana suplementami, ponieważ są bardzo mocno promowane przez koncerny farmaceutyczne. Niektórym biohacking może się kojarzyć jedynie z suplementami. Są one jednym z podstawowych narzędzi biohackera, ale na pewno niejedynym. Pamiętajmy o tym, że trzeba ich używać z rozwagą. Na część z nich powinniśmy uważać, ponieważ mogą być groźne i nie powinny być stosowane przy różnych dolegliwościach.

Tutaj chciałem Ci przedstawić suplementy, które nie mają efektów ubocznych i mogą być bezpiecznie stosowane przez wszystkich:

  • Kurkumina – jest głównym składnikiem kurkumy. Działa przeciwzapalnie, przeciwbólowo i przeciwutleniająco. Warto jest ją stosować codziennie w celu redukcji stanów zapalnych, wzmocnienia odporności, a także usprawnienia pracy układu nerwowego.
  • Magnez – może odwrócić efekt, w jakim stres wpływa na nasz mózg. Pomaga także polepszyć naszą pamięć oraz funkcje poznawcze. Stosowany przed snem wpływa na poprawę jakości snu głębokiego.
  • Omega 3 – najlepiej olej pozyskiwany z kryla (posiada najmniej zanieczyszczeń). Jest stosowany do obniżenia stanów zapalnych, usprawnienia regeneracji naszego układu nerwowego. Warto włączyć go do codziennej suplementacji, ponieważ bezpośrednio przełoży się na pracę naszego mózgu.
  • Witamina D – jest kolejnym świetnym suplementem, który poprawi pracę mózgu, a także wzmocni nasze ciało. Podstawowym źródłem witaminy D jest ekspozycja na światło słoneczne. Jednak nawet latem, w przypadku gdy większość dnia spędzamy w biurze, możemy nabawić się jej niedoborów.
  • Ashwagandha – jest jednym z najbardziej przebadanych adaptogenów (substancje, które adaptują nasze ciało na stres). Moduluje odpowiedź kortyzolu na stres. Powoduje, że mamy więcej energii w ciągu dnia, wspiera naszą odporność, a także pomaga w przypadku problemów z zaśnięciem.

Podsumowanie

Biohacking na pewno nie jest czymś, czego powinieneś się bać. Jest to bardzo szeroki temat, który może wnieść wiele do Twojego życia. Jednak wystarczy stosować podstawowe triki, żeby osiągnąć dobre efekty.

Wybierz jeden z 5 kroków, które opisałem w tym artykule i wdróż go już dziś do swojego życia:

  • Śpij lepiej – spróbuj chodzić spać i budzić się o podobnej porze.
  • Zmień godziny posiłków – przetestuj okresowe głodówki.
  • Wstań z krzesła – wprowadź więcej ruchu na co dzień.
  • Zacznij medytować codziennie – wystarczy nawet 5 minut.
  • Wzmocnij swój umysł suplementami – jeżeli chcesz wybrać tylko jeden, to polecam Kurkuminę.

The following two tabs change content below.

Jakub Wilk

Biohacker. Kumpel. Przyjaciel. Mężczyzna. Uczeń. Planista. Pasjonat. Kibic. Sportowiec. Marzyciel. Organizator. Kucharz. Czytelnik. Magister Inżynier.