Jak Ważny Jest Sen? 10 Powodów, Dlaczego Powinieneś Spać Tak Długo, Jak Dziecko7 min read

Sen niemowlaka

Pamiętam jak, na studiach w czasie sesji, zarywałem noce, żeby nauczyć się do egzaminów. Uczyłem się do północy, następnie kładłem się spać na 2-3 godziny, żeby wstać do dalszej nauki. Kiedy znowu czułem zmęczenie, szedłem spać na jakąś godzinę, żeby odświeżyć umysł przed egzaminem. Teraz bardzo tego żałuję…

Wiem już, że umyślne ograniczanie snu jest najgorszym możliwym wyborem i niesie za sobą bardzo szkodliwe skutki. Teraz kiedy bardzo dbam o swój sen i wstaję pełen energii, nie wyobrażam sobie życia w inny sposób.

Epidemia Bezsenności

Problemy ze snem wzrosły poprzez zwiększone wykorzystanie urządzeń elektronicznych. Według najnowszych badań ponad połowa Polaków ma okresowe problemy ze snem. Aż 17% Polaków śpi mniej niż 6 godzin dziennie.

Istnieje wiele dowodów na to, że sen jest ważny. Wszyscy możemy zauważyć, jak dużą wartość ma dobrej jakości sen. Jest on stanem anabolicznym, w którym organizm uzupełnia zapasy energii, regeneruje tkanki i produkuje białka. Bez wystarczającej ilości snu ciało ludzkie nie może poprawnie funkcjonować. Pojawia się coraz więcej badań na temat snu, ponieważ naukowcy i ludzie zauważyli, że nie śpią wystarczająco dobrze. Badanie przeprowadzone przez University of Warwick wykazało, że ryzyko śmiertelności wśród osób, które spały mniej niż 6 godzin, wzrosło o 12%.

1. Słaby Sen Może Sprawić, że Przytyjesz

Słaby jest mocno powiązany z przybieraniem na wadze. Osoby, które śpią za mało, mają większą tendencję do tycia. Prawdę mówiąc, zbyt krótki sen jest jedną z najczęstszych przyczyn otyłości. W jednym z obszerniejszych badań snu dzieci i dorosłych wykazywano, że osoby dorosłe, które spały krócej, miały 55% szans na tycie.

Podsumowując, uważa się, że wpływ snu na przyrost masy ciała zależy od wielu czynników. Głównie od hormonów, a także motywacji do ćwiczeń. Jeśli próbujesz stracić na wadze, powinieneś zadbać o jakość swojego snu.

2. Osoby, Które Śpią Dobrze, Jedzą Mniej Kalorii

Jak pokazują niektóre badania, osoby mające zaburzenia snu posiadają większy apetyt. Sen wpływa na regulację hormonów odpowiadających za apetyt. Oznacza to, że osoby, które śpią dobrze, mają dobrze uregulowany apetyt. Obejmuje to wyższy poziom greliny, hormonu, który stymuluje apetyt i obniżony poziom leptyny, hormonu, który hamuje apetyt.

Jeżeli chcesz unormować hormony stymulujące apetyt, powinieneś zadbać o odpowiednią jakość snu.

3. Dobry Sen Może Poprawić Koncentrację
i Produktywność

Sen jest ważny dla wielu aspektów funkcjonowania mózgu. Wpływa on na funkcje poznawcze, koncentrację, produktywność i wydajność. Zaburzenia snu wpływają negatywnie na wszystkie powyższe obszary.

Dobrym przykładem jest badanie lekarzy-stażystów. Stażyści w tradycyjnym harmonogramie z wydłużonymi godzinami pracy (dłuższymi niż 24 godziny) popełnili o 36% więcej poważnych błędów medycznych, niż stażyści w harmonogramie, który pozwalał na więcej snu.

Inne badanie wykazało, że krótki sen może negatywnie wpływać na niektóre aspekty funkcjonowania mózgu w podobnym stopniu jak zatrucie alkoholem. Z drugiej strony wykazano, że dobry sen poprawia umiejętności rozwiązywania problemów i poprawia wydajność pamięci zarówno dzieci, jak i dorosłych.

4. Dobry Sen Może Pomóc Zmaksymalizować Wyniki Sportowe

Zostało udowodnione, że jakość snu wpływa pozytywnie na wyniki sportowe. W badaniu przeprowadzonym na koszykarzach wykazano, że dłuższy sen znacznie poprawia szybkość, dokładność, czas reakcji i samopoczucie psychiczne.

Brak snu negatywnie wpływa na wydajność organizmu. W badaniach na kobietach udowodniono, że słabszy sen był powiązany z wolniejszym chodzeniem, a także niższą siłą uścisku.

5. Osoby, Które Śpią Źle, Mają Większe Ryzyko Chorób Serca i Udaru

Wiadomo, że jakość snu i czas jego trwania mogą mieć duży wpływ na wiele czynników ryzyka dla zdrowia. Czynniki te mogą powodować przewlekłe choroby, w tym choroby serca.

Ludzie, którzy nie śpią wystarczająco długo, są znacznie bardziej narażeni na choroby serca lub udar mózgu niż ci, którzy śpią 7–8 godzin na noc. Długotrwałe zaburzenia mogą prowadzić do wystąpienia nadciśnienia tętniczego.

6. Sen Wpływa na Metabolizm Glukozy
i Ryzyko Cukrzycy Typu 2

Problemy ze snem prowadzą często do niekorzystnego wpływu na poziom cukru we krwi. Spanie mniej niż 6 godzin dziennie zwiększona ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2.

W badaniu na zdrowych młodych mężczyznach ograniczenie snu do czterech godzin dziennie przez sześć dni z rzędu powodowało objawy przedcukrzycowe. Co ciekawe po tygodniu zwiększonej ilości snu, symptomy wracały do normy.

7. Słaby Sen Jest Powiązany z Depresją

Problemy ze zdrowiem psychicznym, takie jak depresja, są silnie powiązane ze słabą jakością snu i zaburzeniami snu. Szacuje się, że 90% osób
z depresją skarży się na jakość snu. Słaby sen może nawet zwiększyć ryzyko śmierci przez samobójstwo. Osoby z zaburzeniami snu, takimi jak bezsenność lub obturacyjny bezdech senny, również odnotowują znacznie wyższe wskaźniki depresji niż osoby bez.

8. Sen Poprawia Twoją Odporność

Nawet niewielkie problemy ze snem wpływają na osłabienie odporności. Badacze odkryli, że ci, którzy spali mniej niż 7 godzin, byli prawie trzy razy bardziej narażeni na przeziębienie niż ci, którzy spali osiem godzin lub dłużej.

Jeśli często masz problemy z przeziębieniem, bardzo pomocne może być zapewnienie co najmniej ośmiu godzin snu na noc. Również warto wprowadzić do swojej diety czosnek.

9. Słaby Sen Jest Związany ze Zwiększonymi Stanami Zapalnymi

Sen może mieć bardzo duży wpływ na stany zapalne w organizmie. Zaburzenia snu aktywują niepożądane markery stanu zapalnego i uszkodzenia komórek.

Słaba jakość snu jest silnie powiązana z długotrwałymi zapaleniami przewodu pokarmowego. Szczególnie w zaburzeniach zwanych nieswoistymi zapaleniami jelit. Osoby, które mają długoterminowe problemy ze stanami zapalnymi, powinny ocenić jakość swojego snu.

10. Sen Wpływa na Emocje i Relacje Społeczne

Zaburzenia snu zmniejszają zdolność do interakcji społecznych. Naukowcy udowodnili, że osoby, które nie spały, miały zmniejszoną zdolność rozpoznawania emocji, takich jak gniew i szczęście. Zły sen ma negatywny wpływ na rozpoznawanie sygnałów społecznych i przetwarzanie informacji emocjonalnych.

Podsumowanie

  1. Krótki czas snu jest związany z drastycznie zwiększonym ryzykiem przyrostu masy ciała i otyłości, zarówno u dzieci, jak i dorosłych.
  2. Słaby sen wpływa na hormony regulujące apetyt. Ci, którzy dbają o odpowiedni sen, spożywają mniej kalorii niż ci, którzy tego nie robią.
  3. Dobry sen może zmaksymalizować umiejętności rozwiązywania problemów i poprawić pamięć. Wykazano, że słaby sen upośledza funkcjonowanie mózgu.
  4. Dłuższy sen poprawia wiele aspektów sprawności sportowej i fizycznej.
  5. Spanie poniżej 7–8 godzin na dobę wiąże się ze zwiększonym ryzykiem chorób serca i udaru mózgu.
  6. Krótki czas trwania snu jest powiązany ze zwiększonym ryzykiem cukrzycy typu 2.
  7. Słabe wzorce snu są silnie powiązane z depresją, szczególnie u osób z zaburzeniami snu.
  8. Spanie co najmniej osiem godzin może poprawić funkcjonowanie układu odpornościowego i pomóc zwalczać przeziębienie.
  9. Sen ma bardzo duży wpływ na stany zapalne w organizmie. Problemy ze snem są silnie powiązane z chorobami zapalnymi jelit.
  10. Zaburzenia snu mogą obniżyć Twoje umiejętności społeczne i zdolność rozpoznawania ludzkich emocji.

Jeżeli chcesz poznać 10 sposobów na lepszy sen to zapraszam Cię do pobrania mojego dokumentu, w którym przedstawiam najważniejsze aspekty, które wpływają na to jak śpimy w nocy.

The following two tabs change content below.

Jakub Wilk

Biohacker. Kumpel. Przyjaciel. Mężczyzna. Uczeń. Planista. Pasjonat. Kibic. Sportowiec. Marzyciel. Organizator. Kucharz. Czytelnik. Magister Inżynier.